Varför ett samarbete? Och varför nu och inte efter valet? | Sverigedemokraterna i Karlshamn

Varför ett samarbete? Och varför nu och inte efter valet?

Under gårdagen kunde man i flertalet medier läsa hur Sverigedemokraterna i Karlshamn inleder ett samarbete med Moderaterna – och flera har undrat varför. Varför gör vi detta nu, varför inte efter valet?

Faktum är att även om vi skulle nå ett superresultat i valet så kommer det inte bli över 50 %. Vi kommer att få samarbeta med andra partier, det är något vi vet redan idag. Genom att redan nu komma överens med Moderaterna om en inriktning så kommer vi få ett effektivt och resultatrikt arbete redan från starten. Det finns helt enkelt en färdig politik som vi tar över styret med i Karlshamn, och diskussionerna mellan oss och Moderaterna blir då ytterst få och de andra partierna får anpassa sig efter de riktlinjer som vi redan satt upp.

Många väljare har tidigare lagt sin röst på Socialdemokraterna för det inte har funnits något alternativ till styre och de vill inte att S ska bli så små att de tvingas in i samarbete med Mp eller V. Nu finns det ett alternativ, i dagsläget är SD + M lika stora som S + L + V och ser man till nuvarande konstellation med S + Mp + C så balanseras detta upp genom att Mp ligger precis över gränsen för att sitta i styret. Detta betyder i princip att M + SD nu har en betydande möjlighet att förändra hela den politiska kartan i Karlshamn.

Vidare sätter detta rejäl press på Socialdemokraterna som har Centern som sitt samarbetsparti eftersom en stor del av den politiska inriktning som vi, SD + M, har kommit överens är sådana förslag som Centern lokalt i Karlshamn tidigare har ställt sig bakom – framförallt när det kommer till näringsliv och lokal utveckling. Detta betyder att Socialdemokraterna måste förändra sin politik lokalt för att kunna behålla sitt samarbetsparti.